Sunday, January 11, 2009

Gunakan cara Mahatma Gandhi perangi Israel - Ramos-Horta

11/01/2009 6:10pm

BANGKOK 11 Jan. — “Hentikanlah memerangi keganasan dengan keganasan dan gunakanlah keingkaran cara Mahatma Gandhi. Anda boleh melumpuhkan keseluruhan ekonomi Israel, malah mendapat simpati daripada kalangan penduduk Israel dan berjuta-juta orang di seluruh dunia.” Presiden dan pejuang kemerdekaan Timor Leste, Jose Ramos-Horta membuat rayuan penuh perasaan ini kepada penduduk Palestin.

Pemenang Hadiah Nobel Keamanan 1996 ini berkata selepas lebih 50 tahun, penduduk Palestin masih berjuang untuk negara mereka sendiri memandangkan tidak ada pejuang keamanan atau pelopor keamanan berkaliber seperti Gandhi di India atau Nelson Mandela di Afrika Selatan yang muncul dalam kalangan mereka.

Bercakap pada Kelab Koresponden Asing di sini sebagai sebahagian daripada siri ’Penghubung’ Yayasan Keamanan Antarabangsa, Ramos-Horta berkata Hamas tidak boleh menyimpan cita-cita untuk memimpin negara dan pada masa sama, meneruskan naluri untuk memerangi keganasan dengan keganasan dalam menentang musuh yang amat berkuasa seperti Israel.

“Jika kami di Timor Leste membabitkan diri dalam keganasan yang mendiskriminasi mana-mana musuh yang kelihatan, termasuk kakitangan awam dan orang kebanyakan di Indonesia, kami tidak akan merdeka hari ini,” kata bekas Menteri Luar, bekas Perdana Menteri dan ketika ini, Presiden sebuah negara merdeka yang termuda di dunia.

Ramos-Horta, yang mengasaskan Barisan Revolusi Kemerdekaan Timor Timur dan bertindak sebagai jurucakap dalam buangan Penentang Timor Timur kepada Kerajaan Indonesia dari 1975-1999, turut menyebut mengenai pengalaman beberapa negara Afrika yang berjuang untuk mencapai kemerdekaan atau Afro-Amerika yang tidak membabitkan diri dalam faham pelampau dalam beberapa tahun kebelakangan untuk memperjuangkan nasib mereka.

— Bernama
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0111&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_17.htm

No comments: