Saturday, February 7, 2009

Krisis di Perak: Penjelasan Dari Sudut Undang-undang (Penyokong Pakatan Harap Baca)

Tindakan yang kurang waras

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Daulat Tuanku. Daulat Tuanku. Daulat Tuanku. Saya akan kemukakan fakta berlandaskan undang-undang yang terdapat dalam Perlembagaan negeri Perak dan Perlembagaan Persekutuan. Sesungguhnya tindakan meyaman sultan merupakan tindakan biadap dan tergopoh gapah. Menyedihkan apabila tajuk posting terbaru Anwar Ibrahim berbunyi : Constitutional crisis caused by the Sultan, yang jelas merujuk kepada DYMM Sultan Azlan Shah, Sultan Perak Darul Ridzuan.

Mengapa Nizar Harus Letak Jawatan

Perlembagaan Persekutuan dalam artikel 43(2)(a) jelas menyatakan bahawa Yang Dipertuan Agong berhak melantik ketua eksekutif yang telah mendapat sokongan majoriti Dewan Rakyat. Benar dakwaan Nizar mengatakan bahawa Sultan bertindak atas nasihat beliau sebagai ketua kerajaan. Ini termaktub di dalam artikel 40(1) dan 40(1A) yang terdapat didalam perlembagaan. Namun Nizar harus membaca Artikel 40(2)(a), (b), dan (c) bersama. Ini kerana ia jelas menyatakan hak esklusif Sultan yang boleh bertindak sendirian tanpa mengikuti nasihat beliau di dalam perkara membabitkan perlantikan ketua kerajaan (selagi beliau mematuhi provisio dalam 43(2)(a)), kedua baginda mempunyai kuasa untuk TIDAK MEMBUBARKAN DEWAN PERWAKILAN (Parliament atau DUN Negeri), dan terakhir memanggil semua Raja-raja untuk mesyuarat Majlis Raja-raja.

Berikut merupakan provisio yang terdapat dalam Perlembagaan Persekutuan tetapi berdasarkan Akta Interpretasi, ia diaplikasi kepada semua perlembagaan negeri kerana perlembagaan negeri mesti sama dengan perlembagaan persekutuan. Berbalik kepada perlembagaan di Perak, Artikel 16 Fasal 7 Perlembagaan Negeri Perak menyebut seseorang anggota majlis selain MB (Menteri Besar) memegang jawatan atas perkenan Sultan. Dengan lain perkataan, MB tidak boleh dipecat. Klausa ini telah disalah tafsir oleh pemimpin dan penyokong Pakatan pembangkang. Benar seorang Menteri Besar tidak boleh dipecat oleh Sultan jika Menteri Besar itu masih mempunyai sokongan majoriti Dewan perwakilan. Tetapi jika keadaan sebaliknya, Sultan mempunyai hak untuk memecat MB.

Hung Parliament

“Hung parliament” bermaksud tiada majoriti jelas dalam sesebuah Dewan Rakyat atau DUN. Sebagai contoh, parti A mempunyai 89 kerusi dan parti B 88 kerusi, atau kedua-dua sama 89 kerusi, dalam situasi ini lebih elok diadakan pilihanraya semula kerana beza kerusi cukup tipis. Walaubagaimanapun tidak wujud situasi “hung parliament” di Perak ketika ini kerana BN memiliki majoriti 3 kerusi. Dan seperkara lagi yang harus diambil kira ialah jumlah kerusi yang terdapat di Perak ialah 59 kerusi. Perbezaan jelas dan tiada masalah kerana perbezaan ialah 3 kerusi daripada 59 kerusi merupakan suatu jumlah yang jelas.

3 ADUN Sudah jumpa Sultan

Anwar Ibrahim dan bekas speaker DUN Perak Sivakumar mahu mengadakan sidang khas DUN bagi menjalankan “vote of no confidence” terhadap Nizar. Untuk pengetahuan kedua-dua manusia di atas, perlembagaan tidak pernah menyebut bagaimanakah caranya untuk jelaskan “vote of no confidence” itu. Dalam kes Stephen Kalong Ninkan v Tun Abg Hj Openg & Tawi Sli (1966), sebuah surat ditandatangani oleh majoriti ADUN negeri Sarawak tidak diterima oleh mahkamah kerana ia dikatakan terdapat unsur penipuan dan tidak jelas. Tambahan pula tidak semua ADUN hadir ke persidangan khas terbabit. Ini menunjukkan bahawa surat ditandatangani boleh menjadi sah jika ia tidak terdapat unsur penipuan. Oleh itu, tidak disebut bagaimana cara “vote of no confidence” itu sewajarnya diadakan. Cukupkah dengan berjumpa dengan DYMM Sultan? Atau mengangkat tangan sebagai undian seperti kita lakukan untuk pilih ketua darjah dahulu? Atau dengan surat berserta tandatangan yang sah?

Oleh kerana ia tidak disebut, maka apa jua cara pun boleh diguna selagi ia boleh membawa perhatian DYMM ke atas isu terbabit. Saya difahamkan ketiga-tiga ADUN Bebas tersebut telah pun berjumpa mengadap ke-bawah Duli Tuanku untuk menyatakan pendirian mereka. Jangan dipersoalkan 28 ADUN BN yang lain kerana sudah tentu mereka menyatakan sokongan terhadap BN. Begitu juga 28 lagi ADUN Pakatan. Tumpuan kita seharusnya kepada 3 ADUN ini sahaja.

Perjanjian Yang Tidak Sah.

Saya juga difahamkan bahawa terdapat perjanjian tidak bertarikh ditandatangani oleh wakil-wakil Pakatan setelah menang dalam pilihanraya lalu. Perjanjian tersebut menyatakan mereka akan letak jawatan jika lompat parti. Persoalannya adalah ia tidak logik dan tidak sah dari segi undang-undang.

Artikel 10(1) (c) menyatakan hak warganegara untuk menyertai mana-mana persatuan, selagi ia berdaftar dan sah. Namun artikel 10(2)(c) menyatakan “parliament may by law impose on the right conferred by paragraph (c) of clause (1), such restriction as it deems necessary or expedient in the interest of the security of the Federation or any part thereof, public order or morality.”

Persoalannya disini adakah BN merupakan pertubuhan yang tidak bermoral dan mengancam keselamatan negara? Tidak bermoral kerana lompat parti? Dulu Nizar kata ia tidak salah dari segi undang-undang bukan?

Kesemua hujah diatas dibuat selepas saya merujuk kembali perlembagaan persekutuan dan undang-undang tubuh kerajaan Negeri Perak. Tindakan Karpal Singh yang mahu menyaman Sultan amatlah dialu-alukan demi membuktikan hujah saya diatas. Karpal tahu undang-undang ini, cuma oleh kerana beliau bertindak berkapasitikan posisi beliau sebagai pemimpin pembangkang, sudah tentu beliau tidak mahu mengalah. Datuk Ambiga Sreenevasan, President Bar Council dalam keterangannya kepada NSTP juga mengatakan Sultan mempunyai kuasa untuk memecat Nizar. Pakar perlembagaan dan pensyarah Fakulti Undang-undang UiTM, Prof Dr.Shad Saleem Faruqi dalam kenyataannya kepada Bernama juga bersetuju bahawa Sultan mempunyai kuasa esklusif terbabit.

Lebih menarik lagi, orang yang membuat keputusan ini ialah DYMM Sultan Azlan Shah sendiri yang juga merupakan mantan Ketua Hakim Negara. Sudah tentulah beliau telah mengkaji terlebih dahulu akan kesahihannya. Siapa Karpal Singh?

Detik Terkena Batang Hidung Sendiri.

Suatu ketika dahulu Anwar kerap kali menyatakan bahawa beliau mahu merampas kuasa dengan beberapa ahli parlimen BN yang akan melompat ke Pakatan. Kini situasi telah berubah. Anwar telan ludah sendiri. Kepada penyokong Pakatan yang tidak berpuas hati, terimalah hakikat bahawa ini merupakan proses demokrasi yang kamu semua pernah perjuangkan dahulu sebelum 16 September 2008.

Saya juga berharap kenyataan saya kali ini dapat menenangkan perasaan penyokong Pakatan yang marah dan kecewa. Terima lah hakikat bahawa kita masih bersultankan Melayu, bukan bertuankan Anwar Ibrahim. Kita masih berbudayakan Melayu dan Malaysia, bukan kurang ajar dan derhaka, dan ini semua berlaku diatas “kebenaran” undang-undang itu sendiri, dan bukan dengan sesuka hati DYMM Sultan Azlan Shah. Daulat Tuanku!

Siddiq Azani,
Fakulti Undang-undang UiTM Malaysia.

5 comments:

Anonymous said...

Perubahan Kerajaan - Baik Kalau Anwar Buat, Tapi Buruk Kalau Orang Lain?

Ab Jalil Backer

Penulis ingin mengucapkan tahniah kepada ADUN Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi dan ADUN Changkat Jering, Kapten (B) Mohd. Osman Jailu daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) serta ADUN Jelapang, Hee Yit Foong (DAP) yang bertindak menjadi wakil rakyat Bebas kerana hilang kepercayaan terhadap pemerintahan parti campuran PKR, Pas dan DAP.

Sungguhpun ada suara-suara yang menyarankan diadakan undang-undang anti lompat parti namun keputusan mereka adalah satu tindakan sah dan bermoral. Undang-undang dan Perlembagaan negara menjamin hak mereka sebagai wakil rakyat untuk membuat keputusan sedemikain.

Dari segi moral politik pun, tindakan mereka tiada salah sama seperti usaha Datuk Seri Anwar Ibrahim mencari sokongan wakil rakyat parti lain untuk menubuhkan kerajaan.

Memang kita boleh bercakap soal "moral" kononnya rakyat sudah membuat keputusan berasaskan parti. Pandangan ini bukan sahaja tidak tepat malah mengelirukan. Apakah parti sahaja yang menjadi faktor pengundian dalam pilihan raya?

Demokrasi di Malaysia bukan sistem dua parti yang berasaskan pertentangan ideologi yang terang-terangan dan perbezaan polisi yang jelas sehingga keputusan dibuat berasaskan sokongan terhadap parti semata.

Di banyak tempat keputusan dibuat beradasarkan populariti calon, parti, marah atas sebab tertentu dan juga isu-isu tempatan.

Sistem demokrasi di Malaysia berasaskan mandat kepada perwakilan yang terdiri daripada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan Ahli Parlimen. ADUN-ADUN ini yang menentukan siapa yang akan mereka beri kepercayaan menjadi Menteri Besar.

Demikian juga Ahli Parlimen juga yang diberi kepercayaan oleh rakyat untuk memilih Perdana Menteri.

Parti politik hanya perantara bagi melicinkan isu pemilihan Menteri Besar dan Perdana Menteri bukan penentu kepada keputusan ini.

Jika Perdana Menteri yang dicalonkan oleh parti yang menang kerusi terbanyak gagal mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen, atau Menteri Besar gagal mendapat sokongan majoriti ahli Dewan Undangan Negeri maka akan terlucut jawatan beliau walaupun ia datang dari parti yang menguasai majoriti wakil rakyat.

Jika kita ingin bercakap soal undang-undang anti lompat parti mahu dilaksanakan ia harus juga merombak sistem pemilihan parti memerintah.

Ini kerana undang-undang anti lompat bertujuan melindungi kepentingan parti bukan kepentingan negara atau rakyat. Jika demikian jumlah wakil rakyat atau perwakilan dalam Dewan harus dibuat berdasarkan undi popular parti bukan mengikut kawasan seperti sekarang.

Parti pemerintah harus diberi kepada parti yang menang kerusi terbanyak bukannya parti yang berjaya mendapat sokongan teramai ahli Dewan. Ini bermakna BN harus kembali memerintah Selangor, Perak dan Kedah.

Menteri Besar dan Perdana Menteri harus dipilih dari parti yang menang kerusi terbanyak tanpa mengambil kira ia majoriti atau tidak.

Sehingga kita bersetuju untuk melaksanakan beberapa perubahan yang menjurus kepada pilihan raya berasaskan parti bukan calon, maka selagi itulah kita harus menerima hakikat bahawa mandat rakyat berasaskan dua faktor iaitu parti dan calon.

Dan rakyat juga telah memberi mandat kepada wakil mereka untuk membuat keputusan mengenai hal ehwal negara. Jika wakil rakyat dihalang dari mengadakan undi tidak percaya atau menyatakan hilang kepercayaan kepada kepimpinan kerajaan maka konsep wakil rakyat itu sendiri sudah tidak relevan.

Undang-undang anti lompat hanya sesuai jika sistem kita berasaskan perwakilan parti bukan wakil rakyat. Ini termasuk mewujudkan sistem referendum untuk setiap polisi baru kerajaan kerana ahli Dewan sudah tidak dianggap sebagai wakil rakyat tetapi lebih merupakan wakil parti.

Lebih mengelirukan, mengapa sekarang baru dipersoalkan mandat rakyat terhadap parti sedangkan ketika menubuhkan kerajaan campuran di Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Selangor tidak pula dipersoalkan apakah rakyat memberi mandapat kepada PKR, Pas dan DAP untuk bergabung membentuk kerajaan?

Bukankah mereka bertanding atas logo atau lambang dan ideologi masing-masing yang berbeza?

Apakah pengundi Melayu di Perak dan Selangor yang mengundi PKR dan Pas dalam pilihan raya lalu memberi mandat kepada mereka membentuk kerajaan yang dikuasai oleh DAP?

Anehnya, ketika orang Melayu Perak tertekan dengan pelbagai keputusan kerajaan negeri boneka DAP, ada pula pemimpin Melayu UMNO bercakap soal moral lompat parti dan sebagainya.

Kepada pemimpin Melayu ini kita ingin bertanya kepentingan rakyat, orang Melayu dan agama Islam yang lebih utama atau populariti di kalangan kumpulan tertentu yang selalu sinis terhadap UMNO lebih penting?

Anonymous said...

Apa yang kita dapat selepas PRU12 -Melayu Bodoh , India naik kepala , Cina naik tocang

Oleh: Tepak Bersulam

Apa yang kita dapati dalam senario politik semenjak Pilihan raya UMUM yang lalu bukannya menguntungkan rakyat tetapi merugikan rakyat . Rakyat sepatutnya menumpukan kepada kerja dan kukuhkan ekonomi dipaksa terus berpolitik sepanjang masa , Pakatan Rakyat menang di 5 buah negeri dan merupakan satu kejutan dan satu improvement yang amat besar kepada pakatan pembangkang ini. Sayang sekali mereka tidak puas dengan kemenangan ini,mereka mahukan lebih dari apa yang telah rakyat berikan . Ketua Pembangkang bertambah ghairah dan bersikap tamak dan haloba.

Sekelip mata saja beliau mengidam dan mengimpikan kerusi Perdana Menteri. 16 September menjadi sasaran dan kerajaan secara paksa dan tanpa menghormati keputusan rakyat beliau mahu merompak kerajaan dari rakyat yang telah membuat keputusan, Malangnya ini semua tidak di izinkan oleh Allah SWT dan 16 Sept berlalu dengan cara yang paling mengaibkan sekali, Anwar terpaksa bersandiwara, tipu sana dan tipu sini.

Apa yang kita dapat dari kemenangan Pakatan Rakyat di 5 buah negeri. Orang Melayu jadi bertambah bodoh , orang India naik kepala , orang Cina naik tocang dan akhirnya orang Cina dapat apa yang mereka mahukan kerana orang Melayu dalam PR mahukan sokongan mereka dan kini BN sudah menjadi tidak popular dikalangan bangsa asing ini. Orang India pula naik tocang dan Menuntut hak mereka melalui keganasan dan orang Melayu dalam PKR terpaksa memberi dan menjadi boneka kepada parti bangsa Cina, Rata-rata yang untung adalah parti DAP. Pas hanya menjadi parti pak turut yang sentiasa dikudakan oleh parti lain, Keadilan pula menjadi parti Mat Jenin , pinjam kata Hadi Awang dengan Penasihat Parti ini sentiasa berangan-angan mahu menjadi Perdana Menteri dengan apa juga cara, malangnya cara beliau kini telah memakan diri dengan tumbangnya kerajaan pakatan rakyat di Perak.

Anonymous said...

PR KELIRU ANTARA DEFINASI ADIL DAN SAMA-RATA
————————————————————————–

Janganlah kerana setiap seorang mereka dijamin mendapat kebebasan bersuara dan kerana PR komentar dalam media alternatif, lalu kemelut ini dieksploitasikan dengan kaedah yang sinonim dengan PR iaitu memutar belitkan fakta sehingga ke tahap menyalahkan pihak yang tidak sebulu dengan pendapat mereka; memperlekehkan sistem demokrasi, menyalahkan Tuhan; meragui kredibiliti istana dan menimbulkan krisis perlembagaan, walhal semua itu bermula daripada kerakusan, ketamakan dan kegilaan PR mengganyang khazanah negeri.

Jom lihat dalam perspektif yang betul. Semua polemik ini adalah merupakan ribut dalam dalaman cawan kopi PR saja tetapi bukan ribut tropika yang melanda dan merenapkan apa saja. Yang keluar pakatan ialah ADUN PR dan dengan itu mereka kena belajar menerima hakikat iaitu jangan meyalahkan takdir dsbnya. Peraturan dewan negeri sudah jelas. Pihak Istana sudah jelas. Jangan salahkan lawan susulan kemerosotan kuasa yang dialami. Sedarlah bahawa hukum fizik menetapkan kalau satu pihak rugi maka sepatutnya pihak yang bertentangan mendapat keuntungan. Mana mungkin PR menafikan hukum alam.

Namun, tidak dinafikan yang PR berhak mendapat keadilan kerana ditinggalkan dalam keadaan habis madu sepah dibuang. Nasiblah. Itu adalah asam garam berpolitik. PR perlu matang dan tabah menghadapi dugaan. Ibarat kalau berlaku penceraian dalam perkahwinan, meskipun ada yang berasa tidak mendapat keadilan tetapi menjadi hak bagi salah satu pasangan atau kedua-duanya untuk meninggalkan bakhtera perkahwinan.

Berbalik kepada isu keadilan tadi ia harus bukan 100% menurut tafsiran PR sahaja. Rakyat (termasuk mereka yang tidak mengundi PR) juga mahu merasai keadilan, pihak lawan juga juga berhak mencium bau keadilan dan istana juga berhak mengecapi keadilan (iaitu menjalankan fungsi tanpa dipengaruhi oleh pihak berkepentingan termasuk PR) sehinggakan pihak media dan masyarakat dunia juga berhak disajikan dengan laporan yang adil.

Anonymous said...

HALUSI KENAPA ZIONIS MENGUASAI PERSEPSI DUNIA?

Otak adalah organ untuk menyimpan maklumat, memori, berfikir, beremosi dan berkhayal. Dari segi fungsinya otak terdiri daripada bahagian dan saluran yang berbeza dan atas sebab itu pemikiran yang dilahirkan adalah berbeza bergantung kepada bahagian atau gabungan bahagian-bahagian otak yang mana satu terlibat dalam proses berfikir.

Idealnya ialah berfikir secara bebas, rasional dan bernas. Begitu juga apabila menyatakan sesuatu pendapat dan pandangan, di situ juga ada pilihan agar kandungan atau buah fikiran itu lahir daripada juzuk akal yang tulen serta bebas daripada pengaruh, pencemaran atau kongkongan pihak, ideologi atau agenda tertentu.

Malangnya idealisme dalam kerangka kehidupan seharian seperti makan dan minum, berkawan, bersosial, berkomunikasi, berinteraksi, bermasyarakat, berpolitik dan bernegara adalah dikategorikan sebagai perkara yang indah khabar dari rupa. Logiknya idealisme hanya ujud dalam kalangan individu, puak atau organisasi yang ideal saja. Namun, berapa ramaikah yang benar-benar idealistik dalam meluahkan pandangan, rasa hati, nukilan hati atau pendapat ketika mengarang, berpidato, berdiskusi atau berdebat?

Realitinya bagaimana? Berapa peratuskah daripada nilai idealisme yang mampu diselitkan dalam pemikiran setiap individu? Atau berapa peratuskah daripada pemikiran individu itu yang terdedah kepada tarikan, penguasaan dan pengaruh luaran. Dan dalan konteks pengaruh luaran, banyak manakah keberkesanan pengaruh pihak tertentu (gerakan-gerakan yang mempunyai agenda tersembunyi) terhadap pemikiran individu dan umum?

Sedarkah kita tentang kemungkinan adanya gerakan-gerakan yang berselindung disebalik topeng-topeng sosial, politik, masyarakat sivil atau agama yang mempunyai matlamat khusus iaitu menguasai dan menggembeling pemikiran golongan massa bagi tujuan tertentu? Harapannya ialah supaya golongan sasaran (berdasarkan persamaan ras, status sosial, politik dan agama) dapat berkongsi nilai, paradigma dan hala tuju yang sama dengan pihak yang mempunyai agenda ini.

Bagi pihak yang mempunyai agenda, niat mereka itu mudah dicapai seandainya setiap isu dan polemik dinilai dan diukur dengan kayu ukur dan unit universal yang mudah mendapat penerimaan dari kalangan pihak sasaran. Oleh kerana keuniversalan adalah nilai yang dekat di hati banyak pihak oleh itu tidak hairanlah nilai-nilai ini sering dijaja atau dijadikan umpan bagi mempengaruhi pemikiran dan seterusnya menambat hati umum.

Hasrat tersirat golongan yang beragenda mudah tercapai kalau golongan sasaran dapat menerima momokkan dan pendakyahan terhadap keruncingan tertentu terutamanya kelangsungan ekonomi, budaya, sosial, pendidikan dan agama. Golongan sasaran mudah termakan hujahan yang mereka harus tidak bercerai berai tetapi sebaliknya harus berkongsi pendirian, pegangan dan matlamat yang satu.

Golongan sasaran boleh dibasuh otak mereka lalu dimasukkan warna dan corak pemikiran baru. Naluri semula jadi manusia yang tertarik kepada watak hero dan super hero dan kebencian terhadap watak iblis dan syaitan boleh dieksploitasi supaya golongan sasaran berasa terancam dan oleh itu terdapat keperluan (kononnya) bagi mereka untuk bernaung di bawah satu kuasa (merujuk kepada golongan beragenda) yang mampu membawa mereka keluar daripada ancaman berkenaan.

Apabila ini berjaya, langkah golongan beragenda seterusnya ialah supaya pandangan definitif, objektif dan kolektif mereka dipersepsikan sebagai mewakili pandangan masyarakat keseluruhannya meskipun mereka hanyalah mewakili golongan yang lebih kecil.

Golongan beragenda hanya perlu menunjukkan seolah-olah apabila memberikan pendapat, ia harus dipihak yang benar dan tidak ada agenda lain melainkan mencari kebenaran. Dengan itu harapannya ialah agar umum terpedaya dan beranggapan bahawa golongan beragenda adalah golongan yang lurus dan berupaya memimpin umum atas landasan yang lurus kononnya.

Apa yang tidak kena ialah agenda yang terselindung. Meskipun nampak seperti membawa kepada isu kesejagatan tetapi perjuangan golongan beragenda mengarah kepada kepentingan yang sempit, kendiri dan rasis. Kini, dengan sedikit penguasaan terhadap pemikiran dan persepsi umum, dapatlah mereka menyalurkan kekuatan ini untuk menyokong agenda politik, sosial dan agama mereka.

Atas sebab itulah dalam keadaan pendapat mereka adalah tidak betul, paradoks dan dan berkontradiksi dengan pendapat yang mereka berikan sebelum itu, umum masih melihat mereka sebagai golongan yang lurus lagi betul. Ironinya, apabila golongan beragenda terang-terangan terpalit dengan kekotoran dan pencemaran imej dan tingkah laku, umum yang telah terpengaruh dengan putar belit dan permainan psikologi golongan beragenda, masih boleh berkata yang PR (Pakatan Rambo) masih bercakap bersih dan suci walhal ianya tidak.

Dalam perkataan lain, walau apapun isunya, tidak kira sama ada Pakatan Rakyat (iaitu alat untuk menjayakan agenda golongan beragenda) berada di pihak yang benar ataupun dipihak yang salah, mereka akan pastikan yang hujah-hujah mereka yang kini menguasai dunia penulisan dan komentar dalam dunia siber akan terus berpihak kepada Pakatan Rakyat. Ini adalah satu contoh bagaimana kelebihan anugerah Tuhan disalurkan secara negatif. Implikasinya sedikit sebanyak menggusarkan wilayah nusantara yang mana komposisinya majmuk.

Adalah tidak masuk akal yang waras apabila golongan beragenda dalam keadaan yang bersihpun mereka mendapat sokongan dan dalam keadaan yang kotor dan keji sekalipun mereka tetap mendapat sokongan. Ini bukan mudah terbina tanpa adanya elemen kebijakan dalam membohongi dan memanipulasi sentimen serta persepsi umum.

Tidak mengapa kalau golongan beragenda mahu menonjolkan imej bersih PR dalam isu yang menampakkan PR sememangnya bersih. Tetapi, sekiranya imej PR mengalami pencemaran seperti dalam isu rasuah, penjualan arak, AP melompat parti, mengambil alih kerusi PM secara tidak demokratik dan perebutan jawatan MB, apakah mereka masih mahu dianggap sebagai ‘dewata’ atau ‘lembu suci’?

Setakat ini golongan beragenda tahu yang mereka telah separuh berjaya dalam melaksanakan misi mereka dan mereka tidak akan berhenti sehinggalah semua orang turut terpengaruh dengan agenda politik, sosial dan agama mereka. Tugas mereka seterusnya tidaklah semudah itu tetapi menjadi lebih mudah apabila ada laman blog (yang mendapat sambutan ramai) yang sepatutnya mendedahkan kelemahan dan agenda keji pembangkang, yang sepatutnya membela hala tuju politik bangsanya sendiri, yang sepatutnya membela agamanya sendiri tetapi sebaliknya, sama ada secara sedar dan tidak sedar telah menjadi alat kepada golongan beragenda untuk memperluaskan lagi pengaruh negatif mereka.

Anonymous said...

Penerangan Perundangan Mengenai Kemelut Perlantikan MB Perak

Datuk Dr Rais Yatim, Menteri Luar Negara, pengamal undang-undang berkelulusan Phd dan ahli politik yang sangat ahli dalam isu melibatkan Raja-Raja menulis di Utusan Malaysia pada Februari 10hb, 2009 baru-baru ini untuk memberikan penerangan mengenai masaalah kemelut politik di Perak.

Tulisan beliau berikut:


KEMELUT PELANTIKAN MB PERAK

Oleh Datuk Seri Dr Rais Yatim

PERKEMBANGAN di Perak yang antara lain cuba mengheret Sultan Perak ke Mahkamah susulan pelantikan Menteri Besar (MB) baru, mengandungi ramuan yang boleh membawa kepada keadaan kelam-kabut.

Jika tindakan tegas tidak diambil ia juga mungkin menimbulkan huru-hara politik, sesuatu yang jauh daripada diperlukan pada saat-saat negara menghadapi kesan kemelesetan ekonomi dunia.

Kemelut di Perak memerlukan pemahaman dan penerimaan semua pihak yang terbabit. Apa yang diteraskan oleh perundangan negeri itu kini telah dipolitikkan oleh pelbagai pihak secara yang tidak pernah dilakukan sebelum ini.

Sultan Perak telah menggunakan kuasa dirajanya melantik Menteri Besar baru, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir pada 6 Februari 2009.

Menteri Besar (MB) terdahulu, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin mendakwa seperti yang diberitakan media bahawa beliau telah tidak ditamatkan perkhidmatannya selaras dengan undang-undang, justeru pihaknya mengambil tindakan untuk 'meneruskan' perkhidmatannya dan Exconya sementara menunggu keputusan mahkamah.

Malangnya pada masa yang sama pelbagai blog termasuk media cetak Pas, Harakah, bertindak menyebarkan hasutan membenci satu-satunya raja Melayu yang berwibawa dan bijaksana.

Sekarang semacam ada dua Menteri Besar dan dua Exco bagi negeri Perak, sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelumnya di dunia.

Dalam situasi begini keadaan politik dan pentadbiran di Perak tampak berkecamuk lantaran begitu keterlaluan sesetengah pihak bertindak. Dalam hal ini jelas bahawa penyokong-penyokong PKR, DAP dan Pas merasakan lunas perundangan dan keadilan telah dikompromi sementara pihak Barisan Nasional pula puas hati bahawa semua tuntutan undang-undang negeri telah pun disempurnakan.

Perihal pada masa ini kuasa raja dan tuntutan politik telah bertembung tidak dapat dinafikan. Perkembangan ini membawa kita ke tahun-tahun 1993 dan 1994 apabila Perlembagaan negara dipinda melalui suara majoriti di Parlimen.

Tindakan legislatif itu telah mengurangkan beberapa hak diraja sehingga semenjak tahun 1994 tindakan undang-undang boleh diambil terhadap mereka jika melakukan jenayah atau terlibat dengan mungkir perjanjian formal. Perkembangan di Perak jelas melibatkan kekasaran pembangkang di luar lunas adab dan tamadun sesebuah negeri Melayu yang berpemerintahan diraja. Malah ada pihak-pihak yang rela berbaring di jalan raya dan menghalang lalu lintas awam.

Mempelawa membenci raja secara terbuka adalah secara terang dan nyata mencabul Rukun Negara dan merupakan jenayah hasutan yang wajar didakwa.

Ada tiga isu besar yang harus diselesaikan dalam kes di Perak ini. Pertama adakah pemberhentian bekas MB Perak sah di sisi undang-undang? Kedua, adakah pelantikan Zambry terbit daripada kuasa diraja yang sah?

Ketiga, perlukah diadakan sidang khas Dewan Undang Negeri (DUN) Perak bagi menentukan sokongan atau sebaliknya terhadap Barisan Nasional (BN) selaku parti yang dianggap sah telah mengatasi gabungan pembangkang PKR, DAP dan Pas?

Untuk menjawab persoalan-persoalan itu, punca kuasa ialah Perlembagaan Negeri Perak sendiri, khususnya Artikel 16 dan pecahannya. Perundangan inilah yang menentukan betul atau sebaliknya sesuatu tindakan yang telah, sedang dan bakal diambil berkaitan kemelut yang sedang berlaku di Perak.

Cuma yang menjadi muslihat ialah interpretasi pemakaiannya yang betul dan tepat dari segi perundangan. Sultan berpendapat tindakannya di bawah Artikel 16 betul sedangkan pembangkang mengatakan sebaliknya, justeru mahu mengheret sultan ke mahkamah.

Seperti juga kuasa Raja Berperlembagaan di lain-lain negeri yang diperintah raja atau sultan, Sultan Perak mempunyai beberapa kuasa khusus yang tidak boleh dicabar atau dipersoalkan.

Pertama baginda boleh bersetuju atau tidak bersetuju membubarkan Dewan Undang Negeri susulan mana-mana permintaan atau nasihat.

Kedua, kuasa melantik seseorang daripada kalangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang pada hematnya mempunyai sokongan majoriti daripada kalangan ADUN berkenaan.

Ketiga, hak mengemukakan permintaan untuk mengadakan mesyuarat Majlis Raja-Raja yang semata-mata mengenai kemudahan, kedudukan, penghormatan dan kebesaran diraja serta hak dan kuasa penentu sebagai ketua agama Islam dan payung adat istiadat Melayu di negeri Perak.

Baginda berhak menentukan tidak menerima nasihat untuk membubarkan DUN tanpa memberi apa-apa sebab. Kuasa dan peranan diraja ini tidak boleh dicabar di mahkamah sama ada menerusi konsep fraudem legis (muslihat negatif legislatif atau dewan perundangan) atau peruntukan statutori lain.

Kedua, Sultan Perak di bawah Perkara 16(2)(a) berhak melantik (sebelum melantik ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan) seorang Menteri Besar yang pada hemat baginda berkemungkinan beroleh sokongan majoriti di Dewan Undangan Negeri berkenaan.

Dalam Perlembagaan Negeri-negeri dan juga Persekutuan, peruntukan ini sedia ada, cuma cara dan kaedah bagaimana sultan atau raja menyempurnakan fungsi ini tidak dinyatakan huraiannya di dalam Perlembagaan.

Di bawah Perlembagaan Negeri Perak tiada peruntukan yang menghalang sultan daripada menamatkan perkhidmatan seseorang MB jika baginda mendapati bahawa MB itu sudah tidak lagi beroleh sokongan majoriti anggota DUN. Artikel 16(6) jelas memperuntukkan perihal ini.

Harus diperhatikan lantaran di bawah provisi Artikel 16(4), raja mempunyai budi bicara yang luas untuk menentukan siapa harus dilantik sebagai Menteri Besar. Bahasa perlembagaannya menentukan bahawa ADUN yang dilantik sultan sebagai MB hendaklah terdiri daripada seorang yang pada hemat baginda berkemungkinan beroleh sokongan majoriti anggota Dewan berkenaan atau dalam bahasa Inggerisnya "who in his judgment is likely to command the confidence of the majority of the members of the Assembly".

Atas keadaan inilah sebilangan orang berpendapat bagi menentukan anggota mana yang harus mendapat sokongan majoriti di DUN berkenaan perlu tertakluk kepada pungutan suara DUN sendiri justeru harus diadakan persidangan khas.

Memang banyak pihak menyokong pandangan ini tetapi harus disedari bahawa mengadakan undian atau pungutan suara di lantai DUN berkenaan hanya salah satu kaedah yang lazim tetapi ia bukan bersifat wajib jika sultan telah puas hati bahawa sesungguhnya seseorang MB itu sudah kehilangan sokongan majoritinya.

Dengan peruntukan Artikel 16(2) bersekali dengan klausa (4) Perlembagaan Negeri Perak jelaslah bahawa apabila Sultan telah melantik Zambry melalui proses pengetepian peruntukan-peruntukan selainnya di bawah Perlembagaan negeri itu - sesuatu yang dibenarkan oleh undang-undang tubuh negeri itu. Ini bermakna baginda telah menjalankan tugas dan fungsi perundangan.

Ada pakar-pakar perlembagaan yang berpandangan bahawa memadai jika pihak diraja membuat keputusan subjektifnya tanpa mengadakan pengundian di sesuatu persidangan DUN bagi menentukan sokongan terhadap seseorang MB.

Dalam konteks Perak, sultan telah membuat kesimpulannya dengan mendengar huraian sendiri mengenai pendirian ketiga-tiga ADUN yang berkenaan (Jamaluddin Mohd. Radzi - PKR Behrang; Mohd. Osman Mohd. Jailu - PKR Changkat Jering dan Hee Yit Foong - DAP Jelapang).

Ketiga-tiga mereka memilih untuk menjadi wakil rakyat Bebas tetapi bersedia menyokong BN.

Baginda juga maklum tentang kembalinya semula Datuk Nasaruddin (DUN Bota) ke pangkuan UMNO/BN. Dalam konteks ini baginda sedia arif bahawa BN telah pun beroleh sokongan majoriti mudah (simple majority) dengan pengakuan wakil-wakil rakyat itu di hadapan baginda.

Mengadakan undian di DUN bukan merupakan satu-satunya cara untuk menentukan sokongan atau sebaliknya terhadap seseorang MB. Sultan Perak khususnya boleh membuat kaedahnya sendiri sejajar dengan Artikel 16(4) Undang-Undang Tubuh Negeri Perak.

Kes-kes terdahulu yang boleh dijadikan perbandingan, termasuklah kes Stephen Kalong Ningkan (1966) dan kes pertikaian Ketua Menteri di Sabah khususnya pada tahun 1994 dan perihal seorang pembesar di Nigeria melalui kes Adigbenro Akintola.

Memang ramai yang menganggap bahawa kaedah melucutkan jawatan seseorang ketua kerajaan ialah melalui konvensyen undian di lantai dewan legislatif.

Tetapi harus ditegaskan kes-kes tersebut adalah nas-nas perundangan case law yang tidak terbit daripada peruntukan perlembagaan yang jelas atau khusus seperti di Perak.

Ia tidak sama dengan kuasa yang ada pada Sultan Perak di bawah Perkara 16(4) Perlembagaan negeri itu yang bermaksud:

Dalam perkara melantik seseorang Menteri Besar, Duli Yang Maha Mulia Sultan bolehlah mengikut budi bicara baginda mengecualikan atau tidak memakai mana-mana peruntukan Perlembagaan ini (Perlembagaan Negeri Perak) berkaitan mana-mana had kuasa (restrictions) berhubung dengan pelantikan Menteri Besar, jika pada pendapat baginda tindakan sedemikian perlu untuk menyempurnakan kehendak peruntukan-peruntukan Perkara (16) ini.

Dengan perisai peruntukan ini jelaslah bahawa baginda sultan tidak terikat untuk mengikuti mana-mana kelaziman atau konvensyen seperti untuk mengadakan undian sokongan (vote of confidence) di Dewan Undangan Negeri bagi menentukan seseorang anggota DUN itu layak dilantik sebagai MB.

Peruntukan ini jugalah yang tampaknya digunakan baginda untuk menguatkuasakan tamatnya perkhidmatan Nizar sebagai MB Perak.

Cuma jika pengundian itu diadakan juga di DUN Perak dan berakhir dengan sokongan kepada Zambry, maka hasil dan kesannya memang boleh diibaratkan sebagai "sudah terang lagi bersuluh". Langkah itu akan menambah kuatkan lagi tindakan diraja itu.

Bagaimanapun tanpa undian itu tindakan beliau melantik Zambry tetap utuh dan boleh dipertahankan di mahkamah.

Dalam suasana begini elemen kewarasan dan adab amat penting. Tetapi seperti biasa, manusia kurang tertarik kepada mengutamakan ketenangan berfikir.

Sebilangan memilih terus untuk mengeruhkan keadaan.

Dalam pada itu susulan pindaan Perlembagaan Persekutuan 1994 harus tidak dilupai. Seseorang raja hanya boleh diseret ke mahkamah jika beroleh endorsmen Peguam Negara yang tentunya akan membuat penilaian dan pertimbangan yang amat teliti sama ada beliau puas hati untuk mengeluarkan endorsmen tersebut.

Amat wajar juga bagi Peguam Negara meneliti segala maki hamun dan hasutan yang dikeluarkan oleh pelbagai pihak setakat ini terhadap baginda Sultan Perak, khususnya penulis-penulis blog serta media cetak yang tampaknya beranggapan semacam negara ini sudah tidak ada undang-undang lagi.

Baca juga ucapan beliau di satu Majlis Ilmu anjuran Perkasa di sini.
Dicatat oleh Pesanan Keramat di 8:00 AM
6 ulasan:
Samat berkata...
Ulasan yang bagus.

Kepada mereka2 yang masih nak menegakkan benang yang basah, elok sekali faham serta menghayati dua perkara pokok i.e hak / kesahihan dibawah undang2 dan juga perilaku / adab sopan. Dalam menentukan kesahihan undang2 tidak bermakna kita boleh bersikap kurang ajar. Kedua-duanya harus se iring.

2009 Februari 13 08:37
Tok Uban berkata...
Tuan,

Pada pandangan saya, tuan tersilap tafsir tentang Artikel 16 tu...Artikel 16 tu digunakan selepas sesuatu pilihan raya diadakan, dimana Sultan berhak menentukan sesiapa yang boleh dilantik sebagai Menteri Besar berdasarkan keputusan pilihan raya.

Tetapi dalam isu diPerak ini, Dewan Undangan Negeri yang lebih berkuasa menentukan untuk memecat Menteri Besar bukannya Sultan.

Jadi tuan, tolong jangan cuba memutarbelitkan sesuatu fakta yang jelas.

Pada saya yang lebih afdal, bubarkan saja DUN Negeri Perak..

2009 Februari 13 09:03
dhomirhahs berkata...
selagi ada manusia yang membutakan mata dan menggelapkan hati, bagi penerangan panjang lebar pun tarak guna..

2009 Februari 13 09:45
Pesanan Keramat berkata...
Tok Uban

Antara Sultan Perak sebagai bekas Hakim Negara dan Rais yanga da Phd dalam perundangan, penerangan mereka mempunyai kredibiliti dan locus standi.

Yang saya fahami, interepretasi tuan perlu ambilkira Akta Interpretasi sekali. Disitu letaknya rasional interpretasi Dato Dr Rais Yatim.

Dalam hal kuasa raja-raja, Rais adalah satu otoriti dan pernah terlibat menentang Dr Mahathir berkenaan pembubaran immuniti raja.

2009 Februari 13 17:59
Nasionalis berkata...
Tok Uban

Undang2 bukan sahaja apa yang tercatit tetapi apa yang tidak tercatit.

Nampak sah penyokong PAS tidak tahu undang-0undang. Padanlah asyik buat perhimpunan haram.

2009 Februari 13 21:50
Kembara Politik berkata...
Assalamualaikum Tok Uban,

Nampak gayanya saudaralah yang mengintrepretasikan undang2 mengikut selera saudara.

Segala penerangan yang memihak kepada Sultan nampaknya ditolak oleh saudara. Mungkin saudara melihat penerangan tersebut condong kepada BN.

Ada baiknya saudara membaca kembali artikel yang pernah ditulis oleh Harakah Daily di bawah. Mungkin saudara hanya mahu mengambil rujukan dari akhbar kepercayaan saudara, dari pandangan ahli akademik yang condong ke arah saudara.

Pembubaran Parlimen terletak di tangan Agong
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=12222&Itemid=90

Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak - Aziz Bari
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=17063&Itemid=50

Agong tidak boleh bubar Parlimen sesuka hati
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=12232&Itemid=50

Pilihan raya semula bertentangan dengan Perlembagaan - Aziz Bari
http://www.harakahdaily.net/bm/index.php?option=com_content&task=view&id=14797&Itemid=50

Artikel yang ditulis oleh Harakah adalah kerana menyokong kempen 16 September Brader Anwar Bin Ibrahim.

Sebaiknya, budi bicara Sultan tidak perlulah dipersoalkan lagi.

2009 Februari 13 22:53
Catat Ulasan

Pautan pada catatan ini
Jangan biadap, titah Sultan Selangor-Malaysiakini « BERITA ...
PENGUMUMAN / IKLAN. KATAKAN TIDAK. Sesiapa ingin meletakkan blog peribadi di sini, sila letakkan link blog BeritaMalaysiaKini di dalam senarai blog anda... Atau menghantar email kepada saya atau tulis saja di ruang komen. ...
Dicatat olehpenulis_cyber di2009 Februari 14 01:48
DEBAT RAKYAT: SAYONARA MAHDZIR KHALID DI KEDAH
Mantan Menteri Besar Kedah kesembilan Mahdzir Khalid anak kelahiran Pokok Sena dianggap sebagai pemain wayang politik di Kedah sebenarnya tidak disenangi oleh kaum kerabat Barisan Nasional negeri Jelapang Padi. ...
Dicatat olehNOBISHA di2009 Februari 13 20:22
CERANA BLOG: Masalah oh masalah...
Selamat Datang Ke CERANA BLOG. Bolg ini saya wujudkan untuk mencari ramai kenalan, kawan-kawan yang telah lama terpisah dan sesiapa sahaja untuk bertukar-tukar pendapat dalam pelbagai hal..Semoga niat murni ini dirahmati Allah SWT. ...
Dicatat olehsir NIK di2009 Februari 13 19:40
Another Brick in the Wall: Kerana demonstrasi anti Karpal Singh ...
Jurublog menerima pesanan ringkas memberitahu Dato Seri Dr Khir Toyo telah ditahan dibalai polis Jalan Patani, Pulau Pinang kerana terlibat dalam demonstrasi anti Karpal Singh di rumahnya di Pulau Pinang. ...
Dicatat olehA Voice di2009 Februari 13 19:32
SAKMONGKOL AK47: KJ, It’s a matter of perception…
In the ongoing debate about KJ, two things stirred my interest. (a) the perception that because KJ is not liked by TDM and (b) perception that KJ is all the obnoxious things. The two perceptions combined contribute to the list of minus ...
Dicatat olehsakmongkol AK47 di2009 Februari 13 19:20
Penggabung Suara ...: 7 April p'raya di Bkt Gantang, Bkt Selambau
Suara Blogger (78). Suara Blogger (78). Nobisha · DARI BUKIT GANTANG KE BUKIT SELAMBAU. 21 minutes ago. Anwar Ibrahim Dotcom · Keputusan keluar rumah rasmi bukan tanda mengalah - Nizar. 52 minutes ago ...
Dicatat olehNasionalis di2009 Februari 13 18:59
DEBAT RAKYAT: CALON BUKIT GANTANG
Semua telah sedia maklum akan berlaku Pilihanraya Kecil (PRK) Parlimen Bukit Gantang. Bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau, masih belum dapat dipastikan apakah keputusan SPR. Telah wujud permintaan dari UMNO Bukit ...
Dicatat olehNOBISHA di2009 Februari 13 12:26
SAKMONGKOL AK47: Pertama dan utama: mari menukar persepsi.
Saya telah menulis beberapa artikel mengenai KJ. KJ ialah sengkatan kepada nama Khairy Jamaludin. KJ adalah calun ketua pemuda UMNO Malaysia. Artikel2 saya yang terdahulu, kesemua nya dalam bahasa Inggeris. Pembaca boleh membaca nya ...
Dicatat olehsakmongkol AK47 di2009 Februari 13 09:39
The Desire for Everything and Nothing: Perak - A Coup by Royal Assent
Image from Nutgraph here. First to start off, let's talk about cross-overs. Cross-overs. Under the Westminster Parliamentary System we operate, cross-overs are allowed if members of a ruling party lost confidence in their own party ...
Dicatat olehSans di2009 Februari 9 06:14
Pure Shiite: The Mystery and Wonders of the Cube.......
To All Malaysians. Let there arise out of you a band of people inviting to all that is good,. enjoining what is right, and forbidding what is wrong: They are the ones to attain felicity. Ali-Imran 104....Al Quran ...
Dicatat olehsatD di2008 Disember 3 13:45
Buat Pautan