Saturday, March 28, 2009

DATUK SERI NAJIB MENGGALAS AMANAH UNTUK MENCARTA DAN MEMETA ARAH TUJU SETERUSNYA KEPADA PERJUANGAN UMNO ?

"Kita perlu mengambil iktibar daripada isyarat yang sudah diberikan rakyat. Sebab itulah saya di antara pemimpin pertama yang sudah mengungkapkan berubah sebelum diubah dan berubah sebelum rebah"



PERALIHAN KUASA - Berlaku mengikut tradisi UMNO dengan tenang dan tertib.

NEGARAWAN BERSATU - Dr. Mahathir Mohamad kembali bersama UMNO dalam suasana menyentuh perasaan dan penuh penghormatan. Dr. Mahathir naik ke pentas perhimpunan agung dan bersalaman dengan kepimpinan tertinggi parti termasuk Abdullah Ahmad Badawi dan Najib Tun Razak.

Pembaharuan UMNO - Perhimpunan Agung Khas sebelum akhir tahun ini membincangkan pembaharuan termasuk memerangi politik wang:

- Perlembagaan dipinda bagi memberi mandat lebih ramai ahli (anggaran 60,000 ahli) memilih kepimpinan tertinggi yang akan dibuat serentak di 191 bahagian.
- Sistem kuota dirombak semula.

Rakyat-Parti-Kerajaan- Konsep parti menguasai kerajaan ditambah dengan komponen rakyat.
- Parti memahami denyut hati rakyat. Diterjemahkan dalam bentuk dasar dan tindakan oleh kerajaan. Apabila kerajaan dikuasai oleh parti melaksanakan kehendak rakyat, UMNO jadi gagah perkasa.

"UMNO akan berubah" - menegaskan janji untuk melakukan beberapa perubahan besar dalam parti bagi memastikan kelangsungan berterusan UMNO pada masa hadapan.- prasarana boleh dibina dalam zaman moden ini; - proses pemilihan UMNO yang berintegriti adalah jalinan kelangsungan kuasa UMNO sebagai parti yang berdaulat - "Selagi proses ini tercemar, selama itulah orang akan hilang kepercayaan kepada UMNO,".

"Maknanya, kalau Tun kembali ke parti, dia beri satu pengakuan kepada parti. Saya percaya Tun boleh beri pandangan dan nasihat dari semasa ke semasa. Sebab itu saya sudah mengajukan untuk berjumpa dengan kedua-dua negarawan (Dr. Mahathir dan Abdullah) untuk membincangkan masa depan parti dan negara,"

No comments: