Monday, March 16, 2009

Perspective atau worldview; apa yang boleh mempengeruhinya ?

1. Perspective atau worldview yang mengambarkan realiti sebenar diri kita sendiri berdasarkan daripada perspective atau worldview dari "hasil penelitian diri sendiri" adalah realiti sebenar diri kita sendiri. Realiti diri kita sebenar mungkin hanya kita yang mengetahunya ?

2. Perspective atau worldview yang menggambarkan worldview orang lain kepada diri kita sendiri adalah bukan realiti sebenar diri kita sendiri kerana tahap kesahihan worldview orang lain terhadap kita dipengeruhi oleh banyak faktor ia itu antaranya seperti tingkat keupayaan diri kita sendiri untuk membuat "adjustment" penampilan kepada orang lain atau masyarakat melalui bagaimana diri kita sendiri berupaya menzahirkan "corak atau warna" yang kita putuskan untuk "dinampakkan" kepada orang lain. Jadi, perspective atau worldview orang lain kepada diri kita sendiri adalah bukan menggambarkan realiti sebenar diri kita sendiri. Ertinya worldview orang lain kepada diri kita sendiri boleh jadi hanyalah persepsi orang tersebut kepada kita. Kalau kita mempunyai ilmu dan skil untuk melakarkan skript sebagai asas permainan wayang kepada orang lain atau masyarakat, kita "pandai berlakun" atau hipokrit; then, persepsi orang lain kepada kita akan boleh kita tentukan. Contohnya: kalau kita memakai jubah, kopiah dan berjanggut panjang berwarna keputihan dan disertakan dengan penampilan kata-kata yang dihiasi dari sumber ilmu agama; boleh jadi persepsi orang atau masyakat akan beranggapan bahwa kita adalah "ulama" atau paling rendahpun diklasifikasikan sebagai orang "alim"; walaupun pada realitinya sebelumn kita mengubah penampilan diri sendiri, kita telah melakukan perkara-perkara yang bercanggah dengan norma-norma kehidupan sosial masyarakat "dibelakang tabir".

3. Perspective atau worldview yang mengambarkan realiti sebenar diri kita sendiri berdasarkan daripada perspective atau worldview "TUHAN" atau "Allah SWT" bagi orang beragama Islam contohnya adalah merupakan perspective atau worldview realiti sebenarnya siapa diri kita.

4. Perspective atau worldview realiti kita sebenarnya akan berada di garisan "equilibrium" apabila ketiga-tiga perspective atau worldview seperti di atas berada dalam kedudukan yang seimbang dan ini hanya akan boleh terjadi atau berlaku kepada seseorang jika modal insan itu berjaya dibangunkan atau berjaya membangunkan diri sendiri mengikut sylibus pembangunan modal insan yang sistematik, holistik dan berdasarkan ilmu Allah SWT. Perspective atau worldview yang keemapat (4) ini ada hubugan langsung dengan "konsep tauhid" dan ilmu, amal dan iman kalau ditinjau dari perspective pemikiran islam dan ini adalah merupakan paksi kepada tahap qualiti modal insan.

1 comment:

Anonymous said...

Biasalah tu.....kita harus kenal siapa diri kita sebenar sebelum kita mengenali orang lain...dan dlm agama juga dituntut untuk Mengenali Allah S.W.T. tapi sebelum itu kita harus kenal diri kita sendiri dahulu...bagaimana kita mengenali Allah jika kita tidak mengenali diri kita terlebih dahulu...siapa kita...dari mana kita datang....dari mana asal usul kita atau dengan kata lain dari mana asal usul manusia ini....dan bagaimana kejadiannya pada permulaan kejadian manusia...bukan kita jawab kita asal dari air mani bapa dan telur(ovum) mama sahaja...tidak begitu mudah....kita harus tau asal usul kejadian manusia....makanya baru kita kenali diri kita....kenapa kita dilahirkan ke dunia ini diantara berjuta mani yg berenang menuju ovum dan terbentuk kita sebagai Juara....harus kita tahu...dan untuk apa kita hidup di muka bumi ini.....kenapa kita lemah....kita insan hina...makluk kadang tidak berguna...padahal Tuhan menjadikan kita adalah Juara...dan kita serbaserbi lengkap...kita harus tau...kenapa? Bukan saja kita ini kamil atau perfect malah kita adalah kalifah Allah...kita telah mengalahkan malaikat...sbb malaikat tidak dijadikan kalifah di muka bumi ini...kenapa? Jin dijadikan dari asap....setan atau iblis dari api...makluk halus dari tanah dan ada yg dari air.....tapi kita manusia lebih hebat sbb dijadikan dari kesemuanya.....makanya kita Juara! Seharusnyalah kita dapat mengalahkan semua setan...makluk halus..jin...bahkan malaikat yg hanya dijadikan dari cahaya.....!
Renungkan dan fikir2kan lah.....untuk bahasan lanjut hubungi saja saya....klu mau belajar ilmu batin!