Tuesday, March 24, 2009

PETUNJUK YANG TERPERCIK DARI MESSEJ "BERUBAH ATAU REBAH" - ASAS PENJENAMAAN SEMULA HALA & ARAH TUJU UMNO ?

Petunjuk-petunjuk:-
1. "Apabila Datuk Seri Najib menyatakan bahawa, Pemuda UMNO harus "Berani Berubah" dan menyebut nama mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Mahathir Mohamad - begitu kuat tepukan yang diberikan oleh perwakilan semalam. Ternyata terdapat mesej tersirat yang haru segera difahami oleh para perwakilan."

2. Pada pandangan saya, inilah satu-satunya ucapan Datuk Seri Najib yang paling baik dan memahami aspirasi kehendak akar umbi dan masyarakat - beliau tidak hanya mahu barisan kepimpinan yang bersih dan mampu bekerja semata-mata, bahkan mahu membuka lebih ruang kepada seluruh ahli UMNO agar terlibat sama dalam menentukan pucuk pempinan pada masa akan datang.

3. Dan bermula hari ini, para perwakilan harus jelas akan mesej yang telah disampaikan oleh Datuk Seri Najib semalam, moga-moga mereka mengundi dengan tepat dan ikhlas.

4. Terdapat petunjuk yang menarik perhatian iaitu terdapat satu mesej yang sangat jelas bahawa apa-apa yang sedang berlaku ketika ini merupakan pertembungan antara "pemimpin UMNO yang berimej bersih VS pemimpin UMNO yang berimej tidak bersih", malah terdapat usaha yang meminta mana-mana pemimpin UMNO yang mempunyai imej tidak baik dan bersih, disaran berehat dahulu daripada politik, serta pikirkan terlebih dahulu kepentingan parti dan kehendak akar umbi.

5. Perwakilan memikul amanah dan beban tanggunjawab untuk menterjemahkan messej Datuk Seri Najib Tun Razak yang berkehendakkan saf atau barisan kepimpinan yang setia, berintegriti, berkebolehan dan berdedikasi untuk bersama-sama beliau meneruskan perjuangan UMNO sebagai pembela nasib rakyat.

"Atas sebab itu, UMNO wajib mengambil iktibar yang betul daripada mesej yang disampaikan oleh orang Melayu. Jika tidak, perasaan sayang tapi marah ini akan bertukar pula menjadi benci dan terus tidak peduli.

Sebagai orang Islam, dalam menghadapi kemelut dan pelbagai cabaran, eloklah kita kembali merujuk kepada ajaran agama. Marilah merenung tiga ayat berikut sebagai panduan dan pedoman.

Firman Allah SWT dalam surah Ali Imran ayat 26 bermaksud:

“Ya Allah yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada siapa yang Engkau mahu dan Engkau jua yang mencabut kerajaan dari siapa yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan siapa yang Engkau mahu dan Engkau hinakan pula sesiapa yang Engkau kehendaki.”

Dalam Surah Ar-Ra’d ayat 11 ditegaskan: “Bagi manusia ada malaikat yang berganti-ganti mengintip, di hadapan dan di belakang. Mereka itu menjaganya dari perintah Allah. Sesungguhnya, Allah tiada mengubah keadaan suatu kaum kecuali jika mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri.”

Surah Az-Zumar ayat 53 Allah memberikan harapan bahawa:

“Janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

Mengambil maklum dan iktibar daripada ayat-ayat suci itu, maka, kita berkumpul pada malam ini bukan untuk bersedih mahu pun untuk berduka lara di atas musibah yang berlaku, tetapi kita berhimpun sebagai sebuah parti atas satu tujuan untuk mencarta dan memeta arah tuju seterusnya kepada perjuangan UMNO."

1 comment:

Anonymous said...

Winning Strategies of Anwar Ibrahim
ISBN: 9789834421007
Author: Mutharasan
Publisher: Focus Media Enterprise
Year: 2008
Number of page: 231
Delivery: 1 day
Price: RM25.00

This book is an objective analysis of the strategies and meticulous planning employed by Datuk Seri Anwar Ibrahim which enabled the opposition to win five states and 82 parliamentary constituencies at the recent 12th general elections, thereby denying the ruling Barisan Nasional its two thirds majority in parliament. The author focuses on the details of the strategies planned by Anwar Ibrahim months before the general elections and how he successfully implemented them. The issues which were capitalized upon by Anwar Ibrahim and the factors that helped and propelled him to achieve his historic success are also discussed. Interesting theories and explanations are provided as to how the once indomitable Barisan Nasional was weakened over the years to be defeated so badly at the 2008 polls.

The book also traces the activities of Anwar Ibrahim from the time he was a student leader, his meteoric rise in UMNO and the government, as well as his relentless fight from within the prison walls to re-emerge on the political scene with even more pomp and glory. What more needs to be said when he can be referred to as the Prime Minister-in-waiting. This book also explores the implications of Anwar Ibrahim’s prospect of returning to parliament as the opposition leader via a by-election in Permatang Pauh. Finally, the chances of the Pakatan Rakyat coalition forming the next federal government with Anwar Ibrahim as the prime minister are also discussed. There is no doubt that even after the general elections 2008, Anwar Ibrahim’s winning strategies continue to dominate the Malaysian political scene despite his recent arrest and charge.

This will be an interesting and thought provoking book for political analysts, enthusiasts, aspirants, politicians, and all those interested in the Malaysian political scenario.