Sunday, March 22, 2009

"RETORIK PERJUANGAN BANGSA, AGAMA DAN NEGARA. ANTARA REALITI DAN PERSEPSI ? "


Konsep dan prinsip "Kuasa dikongsi, hak tidak sekali"

Bagi memenuhi janji untuk "updated" lagi ruangan ini, buat permulaan mohon dikongsi maklumat seperti tajuk yang tertera dibawah:-

ANJAKAN PARADIGMA PERKUKUHKAN UMNO:
UMNO dan pemimpin Melayu perlu BERSATU DAN MEMAHAMI REALITI DAN KEPERLUAN POLITIK BARU. Anjakan paradigma dari segi pendekatan politik dan cara memperkasakan Melayu adalah perlu. Maklumat lanjut mohon rujuk http://sskeruak.blogspot.com/2009/03/anjakan-paradigma-perkukuhkan-umno.html atau klik tajuk "RETORIK PERJUANGAN BANGSA, AGAMA DAN NEGARA. ANTARA REALITI DAN PERSEPSI ? "

1 comment:

Anonymous said...

"ANJAKAN PARADIGMA PERKUKUHKAN UMNO

MINGGU ini, perhatian pemimpin dan ahli Umno terarah ke PWTC di mana berlangsungnya perhimpunan agung tahunan parti kita. Berbeza dengan sebelum ini, perhimpunan kali ini menjadi perhatian utama berikutan proses pemilihan pucuk kepimpinan yang diadakan."

Sebagai parti yang menjadi tunjang pemerintahan negara sejak berdekad lamanya, pemilihan pucuk kepimpinan Umno kali ini menjadi penentu kepada masa depan dan survival bangsa kita, iaitu Melayu dan Bumiputera keseluruhannya.

Yang jelas, perhimpunan kali ini menguji kematangan pemimpin dan ahli Umno dalam mendepani pelbagai cabaran politik. Saya katakan demikian kerana orang Melayu dan Bumiputera umumnya berada di persimpangan jalan.

Biarpun Umno sinonim sebagai sebuah parti untuk orang Melayu, tetapi perubahan masa dan peredaran zaman telah memperluaskan skopnya sebagai wadah perjuangan bangsa Bumiputera keseluruhannya, lantaran sayapnya telah berkembang ke seberang Laut China Selatan.

Justeru, apabila memperkatakan mengenai cabaran orang Melayu, ia sebenarnya juga menjurus kepada cabaran masyarakat Bumiputera keseluruhannya.

Saya melihat, dalam keadaan politik mutakhir tanah air, terdapat beberapa cabaran perlu ditangani bersama. Pertama, cabaran semasa orang Melayu ialah mengekalkan kuasa politik. Ini penting dijaga dan dicari penyelesaiannya kerana pada hari ini, kuasa politik Melayu adalah bagaikan telur di hujung tanduk.

Keadaan menjadi bertambah genting apabila kita melihat analisa serta data-data mengenai beberapa negeri di mana pengundi Melayu/Islam dari kalangan minoriti seperti Negeri Sembilan (50%), Selangor (49.7%), Perak (44.4%), Kuala Lumpur (32.4%) dan Pulau Pinang (33.6%) serta negeri-negeri lain di mana pengundi marginal Melayu/Islam seperti Melaka (54.3%) dan Johor (53.9%).

Ini bererti pengundi bukan Melayu menguasai banyak negeri berbanding orang Melayu. Ini adalah cabaran besar yang perlu dihadapi oleh orang Melayu umumnya dan UMNO khasnya dalam pilihan raya umum ke-13.

Sekarang ini pun bilangan kerusi Melayu di Parlimen adalah sedikit. Selepas Mac 2008, ini adalah kerusi yang dimiliki oleh orang Melayu:

UMNO menang 78 daripada 222 kerusi iaitu 35.3% sahaja. Kerusi Melayu seluruhnya di Parlimen adalah seperti berikut: UMNO 78, PAS 23, PKR 12 dan Sarawak 11—bererti 124 kerusi Melayu semuanya atau 55.8% sahaja.

Satu lagi cabaran semasa orang Melayu ialah kerana pola pengundian rakyat sama ada di kalangan pengundi muda, kelas menengah dan bukan Melayu berubah. Jika pola pengundian sebegini berterusan, iaitu rakyat mengundi berdasarkan intellectual voting dan bukan lagi tactical voting, maka kedudukan UMNO dan BN akan terancam dalam pilihan raya yang akan datang.

Berlakunya senario seperti ini adalah kerana satu sebab utama yang tidak pernah berlaku dalam sejarah politik negara iaitu KRISIS KEYAKINAN DAN KEPERCAYAAN RAKYAT KEPADA PEMIMPIN UMNO.

Persoalannya, mengapa ini berlaku? Inilah yang sama-sama perlu perhatian. Sejarah menunjukkan bahawa negara kita menghadapi pelbagai perubahan disebabkan oleh beberapa faktor yang melingkari persada politik tanah air. Misalnya, pada 1969, perubahan disebabkan oleh faktor sosioekonomi dan perkauman, manakala pada 1990 tercetus krisis kepimpinan Mahathir-Ku Li. Pada tahun 1999 pula, terjadi apa yang dilihat sebagai krisis kepimpinan Mahathir-Anwar dan pada tahun lepas (2008) berlaku krisis keyakinan dan kepercayaan rakyat kepada UMNO.

Cabaran seterusnya bagi orang Melayu adalah kerana pemimpin dan orang Melayu tidak lagi bersatu. Banyak isu yang berlaku kebelakangan ini yang mana untuk bersatu antara UMNO dengan PAS pun susah; pemimpin yang bertanding dalam partipun ada yang mengutuk sesama sendiri. Inilah cabaran besar yang perlu dilihat secara luas dan proaktif oleh kita semua.

Kita juga melihat cabaran orang Melayu adalah kerana UMNO yang menjadi tonggak politik Melayu tidak tidak berada di kemuncaknya. Ini berlaku kerana UMNO dah jadi macam trading house dengan isu politik wang dan sistem kuota. Oleh itu, parti UMNO perlu distruktur semula supaya UMNO boleh back on track.

Cabaran semasa yang lain termasuk mempertahankan ketuanan Melayu dan kontrak sosial.

Manakala cabaran ekonomi—kos hidup rakyat, pekerjaan dan kesejahteraan rakyat. UMNO perlu membuktikan bahawa ia mampu melawan kekuatan welfare state pembangkang dengan menajdi parti yang mendokong konsep welfare state yang lebih memberi mafaat kepada rakyat dan negara.

Pelbagai pendapat dilontarkan oleh pelbagai pihak menganai cara menangani cabaran ini. Secara peribadi, saya ingin berkongsi pendapat cara terbaik ke arah ini.

Pertama, kita perlu berusaha ke arah memantapkan kekuatan UMNO sebagai tonggak kekuatan Melayu. Antara yang perlu dilakukan ialah:

i. ubah sistem pemilihan dalam parti kerana sistem sekarang seperti tidak membuka peluang kepada pemimpin baru.

ii. Mantapkan strategi mendekati pengundi dengan cara jangan insult intelek pengundi, elakkan jadi pemimpin yang ada denial syndrome, pemimpin perlu bersedia to listen not to dictate, segarkan kempen dengan idea baru yang segar.

Selain itu, dasar parti UMNO perlu berubah. Misalnya, Dasar Ekonomi Baru (DEB) perlu diberi nafas baru dengan menjadikan ia sebagai dasar yang membela rakyat dan bukan dianggap untuk kroni.

Juga pendekatan pemimpin UMNO perlu berubah sesuai dengan tuntutan semasa. Contohnya, glorify perbezaan pendapat dan demokrasi dalam UMNO, elakkan sikap double standard dan wujudkan suasana feel good dalam parti. Lebih penting, kita mesti berusaha untuk memperkuatkan ekonomi orang Melayu.

Kesimpulannya, UMNO dan pemimpin Melayu perlu BERSATU DAN MEMAHAMI REALITI DAN KEPERLUAN POLITIK BARU. Anjakan paradigma dari segi pendekatan politik dan cara memperkasakan Melayu adalah perlu.