Wednesday, March 25, 2009

DATUK SERI NAJIP BERSIKAP AMAT REALISTIK DALAM MELAKARKAN HALA TUJU & TRANSFORMASI UMNO ?

1. SEJAUH mana UMNO mengambil iktibar yang betul daripada mesej yang disampaikan oleh orang Melayu atau rumpun peribumi ?

2. Bagaimana formula pembaharuan yang diucapkan oleh Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa merasmikan serentak Persidangan Perwakilan Wanita, Pemuda dan Puteri kelmarin dapat diterjemahkan pada pilihan raya akan datang khususnya Pilihan Raya Kecil Bukit Selambau, Kedah dan Bukit Gantang, Perak pada 7 April ini?

3. Ucapan Datuk Seri Najib Tun Razak datang dari lubuk hati dan adalah suara UMNO yang sebenar serta mewakili aspirasi majoriti Melayu ?

4. Datuk Seri Najib Tun Razak mengakui kelemahan-kelemahan UMNO di semua peringkat yang kerap kali menjadi asas kepada penilaian rakyat terhadap parti selama ini. UMNO perlu perubahan drastik dan holistik ?

5. UMNO sebagai parti pemerintah perlu kembali memberikan tumpuan kepada agenda untuk memperkasakan rakyat di peringkat akar umbi. Bajet dan projek-projek ekonomi yang wajib diutamakan oleh kerajaan yang diterajui oleh UMNO mestilah sentiasa mengutamakan projek yang berimpak dan berskala besar serta bersifat people centric.

6. UNTUK terus utuh sebagai parti utama orang Melayu, UMNO perlu melihat jauh ke depan. Rintangan dan cabaran yang menanti tidak lagi sama sifatnya dengan apa yang pernah didepani oleh UMNO sebelum ini.

7. Bagaimana transformasi politik parti perdana itu dapat difahami, banyak bergantung kepada landskap politik negara yang berubah sama sekali dengan kehadiran generasi muda sebagai pengundi baru. Peranan generasi muda adalah signifikan kerana golongan inilah yang membentuk, seterusnya menentukan apakah pengisian sewajarnya untuk parti ini terus sesuai dan relevan.

8. Dianggarkan menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) nanti, kira-kira 7.5 juta pengundi muda akan menyatakan suara mereka. Ia merupakan pertambahan kira-kira dua juta berbanding pilihan raya lepas dan ia terlalu besar untuk dipandang mudah.

No comments: