Sunday, March 29, 2009

PROSES PERALIHAN YANG AMAT MESRA DAN PENUH PERASAAN KEMANUSIAAN DAN PERSONAL

1. Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai hubungan yang telah terjalin sekian lama bermula pada zaman Allahyarham Tun Razak lagi.

2. Peralihan dibuat secra yang mudah sehingga pengganti dapat mengambil alih kepimpinan parti dan kerajaan, walaupun, bukan senang hendak melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri. "Nak melepaskan jawatan sebagai ketua bahagian pun susah, hendak lepas jawatan ketua cawangan pun susah, inikan pula jawatan tertinggi dalam parti dan kerajaan".

3. Pak Lah membuat keputusan ini dengan cara yang begitu baik sekali di mana Pak Lah telah berunding dengan Datuk Seri Najib banyak kali dan setiap kali berunding itu berjam lamanya. Pak Lah membuat proses itu sebagai satu yang amat mesra dan penuh dengan perasaan kemanusiaan dan personal (peribadi) sifatnya.

4. Peralihan kuasa berlaku dalam keadaan yang amat tersusun, amat tertib dan penuh dengan harmoni. Tradisi Umno telah kembali semula, tradisi yang telah dapat dipertahankan sekian lama sejak zaman Tunku Abdul Rahman lagi. Peralihankuasa dibuat dalam keadaan suasana dalam perhimpunan agung yang penuh dengan ketertiban, dengan tradisi dan sebagainya.

5. Allahyarham Tun Razak, menjadi faktor penghubung. "You are his biological son and I am his political son" atau saya anak kandung Tun Razak dan dia adalah anak didik politik Allahyarham Tun Razak. Oleh itu Pak Lah hendak lihak Najib berjaya, "I want to see you succeed". Jadi Pak Lah kata buatlah yang terbaik, dia akan sokong. Kedua, Pak Lah kata saya tidak akan kritik: "I will not criticize you in public" dan ketiga, saya sanggup memberi nasihat dan pandangan saya pada bila-bila masa.

6. Datuk Seri Najib amat-amat menghargai apa yang telah dinyatakan secara peribadi kepada oleh Pak Lah kepadanya dan akan kenang sampai bila-bila. "Kekanda saya dalam politik, Pak Lah terpahat dalam hati saya".

No comments: