Sunday, March 22, 2009

Jangan bersikap apologetik dalam membela nasib Rumpun Peribumi

Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata, beliau tidak takut ditahan di bawah ISA sekali lagi demi memperjuangkan bangsa, agama dan negara. "Walaupun dah masuk ISA dua kali, saya tak takut masuk kali ketiga atau keempat. Tetapi sungguhpun begitu, saya tak pernah menuntut ISA dihapuskan," katanya ketika berucap di Perhimpunan dan Sidang Kemuncak Pribumi Perkasa Negara, di Kuala Lumpur Ahad.

"Saya bukan macam sesetengah orang, apabila kena ISA, dia salahkan orang lain. Sikit-sikit kata konspirasi. Kami sedar siapa sebenarnya dalang yang merosakkan bangsa, agama dan negara," katanya.

Dalam ucapannya, Ibrahim turut mendesak kerajaan supaya berhenti bersikap apologetik dalam membela nasib pribumi dan Melayu dan meminta kaum lain di negara ini supaya tidak lagi mempersoalkan isu kesamarataan kerana keadilan yang sebenar-benarnya masih belum memihak kepada pribumi.

"Semua pihak mesti sedar dan insaf bahawa kewujudan keistimewaan pribumi Malaysia masih jauh ketinggalan, terutama di segi pencapaian ekonomi. Tahap pendidikan dan kesejahteraaan Pribumi juga masih mundur dan kurang selesa dibandingkan dengan bukan Pribumi.

"Setelah merdeka selama 52 tahun, adalah ironik apabila soal pribumi, khususnya soal Islam dan orang Melayu masih dijadikan kontroversi oleh segolongan rakyat Malaysia sehingga kitasemua berasa tercabar dan hilang sabar. Tetapi kita tetap memilih langkah perjuangan yang bermaruah, berhemah dan berdisiplin. Setakat ini kita tidak memilih untuk bertindak berjuang di luar skop adat budaya, susila dan undang-undang.

"Semua pihak mesti menerima, menghormati dan jangan mempertikaikan hak pribumi dan Orang Melayu lagi kerana golongan yang enggan menerima hakikat ini hanya akan menggugat keharmonian, kesejahteraaan, keamanan dan keselamatan rakyat Malaysia. Status pribumi termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan dan kaum lain tidak seharusnya melupakan atau menafikan hakikat sejarah.," katanya.

"Kaum pribumi, khususnya orang Melayu boleh bertolak ansur, baik hati dan tidak buruk sangka, tetapi apabila maruahnya diinjak-injak, keitismewaannya dipertikai, Rajanya dihina dan agama Islam dipermainkan, mereka tidak akan bersabar lagi.

"Perkasa tidak mahu bergalas dengan NGO bukan Melayu yang lain. Kami juga tidak akan menyokong NGO yang menggelar dirinya Pribumi Malaysia kononnya yang mendukung aliran perjuangan Malaysian-Malaysia.

"Perkasa diwujudkan untuk memperkasakan hak dan kedudukan pribumi menerusi jalan yang tidak berkonfrontasi. Kami tidak mahu menentang NGO bukan Melayu yang lain, tetapi kalau NGO itu sopan, kita lagi sopan. Kalau mereka kritik, kita lagi kritis dan kalau mereka kurang ajar, kita sedikit kurang ajar," tegasnya. - 22/03/09.

1 comment:

Anonymous said...

Sdra Seperjuangan Salim,
Assalammualaikum,
Dengan izin, saya ingin memberi komen atau pun ulasan serba sedikit terhadap ucapan lantang Sdra Yb Dato Ibrahim Ali, yangmana kita bersama telah mendengar nya secara ‘first hand’ di Dewan TNB baru-baru ini.

Dalam kontek ini secara ringkasnya pandangan saya berpandukan senario berikut;
1) Situsai di kawasan Dewan TNB
2) Keberkesanan missi dan visi Perkasa Melayu secara menyeluruh
3) Releven atau tidak usaha dan cita-cita Perkasa Melayu di Negeri di bawah bayu dan Bujang Senang.

Dari apa yang saya lihat, kehadiran para penyokong di Dewan TNB ada lah mengeciwakan. Sekali gus melambangkan bahawa orang-orang melayu maseh lagi belum tertarik dengan perjuangan Perkasa Melayu.

Pemimpin-pemimpin yang terlibat secara lansung atau pun tidak, ada lah terdiri dari orang lama dan mereka yang kurang berpengaruh dalam kerajaan Malaysia masa kini.
Secara keseluruhan nya, mereka-mereka ini, hanya boleh di labelkan atau diklasfikasikan sebagai pegawai kanan dari platoon tentera bantuan sahaja yang hadir.

Isu untuk menuntut hak secara kekerasan dengan mengadakan perhimpunan dan protest jalanan maseh susah untuk menambat hati majoriti rakyat melayu.
Especially rakyat pribumi dari Sabah dan Sarawak. ‘ Itu bukan budaya kita’ kata mereka.

Masaalah yang di hadapi oleh orang-orang Melayu dan Pribumi di Semenanjung tidak berapa di rasai oleh rakyat Bumiputera di Sabah dan Sarawak.
Kerana perangai rakyat bukan Pribumi di Sabah dan Sarawak tidak seteruk mereka-mereka di Semenanjung. So usaha untuk berkonfrant tidak perlu setakat ini.
Apa-apa pun teruskan usaha yang belum selesai.
Thanks